Frakt & returer

FRAKTVILLKOR

Fri frakt om du:

Annars är fraktavgiften 39 kr. I priserna, angivna i SEK, ingår moms med 25 %. Fraktavgift, och eventuell fakturaavgift, är inte inkluderad. För att handla måste du vara 18 år.

LEVERANSER
Vi levererar bara inom Sverige för polarnopyret.se.
Vi levererar via Postens utlämningsställen. Listan för vilka utlämningsställen som erbjuds uppdateras en gång i veckan. Du kan även välja att hämta ditt paket i en av våra butiker. Du väljer leveranssätt när du ska genomföra din beställning.

Vår målsättning är att kunden skall få leverans inom 2 - 4 arbetsdagar. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar att expediera samt omständigheter vilka vi inte råder över. Under en reaperiod eller ett erbjudande beräknar vi t ex en leveranstid på ca 5-7 arbetsdagar. Polarn O. Pyret tillämpar inte delleveranser. Samma leveranstider gäller för hämta i butik. 

När din order levereras debiteras beloppet för de varor som skickas. När varorna lämnats för leverans skickas ett kvitto till dig via e-mail. På detta kvitto står det vilket utlämningsställe din order har skickats till om du har valt leverans via Posten. Om du har fyllt i ditt mobilnummer får du en SMS-avisering när varorna finns att hämta. Paketet kan också spåras med försändelse-id via Postens hemsida.
När du ska hämta ut ditt paket på utlämningsstället ska du ta med dig din legitimation. Enligt postens regler är det endast du som står som mottagare som kan hämta ut paketet. Om du är ombud och ska avhämta ett paket för någon annans räkning krävs att du även visar dennes legitimation.  Läs mer på Postens hemsida.

Har du valt att hämta i butik skickas ett email när paketet finns att hämta i butiken. Glöm inte att ta med ditt ordernummer och legitimation. Samma regler gäller som på posten och det är endast du som står som mottagare som kan hämta ut paketet. Om du är ombud och ska avhämta någon annans paket krävs att du även visar din och mottagarens legitimation.

ÅNGERRÄTT
Du som kund har i enlighet med Distans - och hemförsäljningslagen ångerrätt i 14 dagar vid köp på Internet. Hos oss på Polarn O. Pyret har du full retur- och bytesrätt, s k öppet köp, i tre veckor från den dag du mottagit varan/varorna, dvs från den dag avisering skickats om att paketet finns att hämta på utlämningsstället. Du kan även returnera eller byta köp av nedsatta varor. Dina varor ska vara oanvända och i samma skick som du fick varan i med alla etiketter på. Läs i nästa stycke om hur du returnerar en vara.

RETUR OCH REKLAMATION

21 dagars öppetköp i vår e-butik
I vår e-butik har vi 21 dagars öppet köp som börjar gälla från det att kunden mottagit leveransen, dvs från den dag avisering skickats om att paketet finns att hämta på utlämningsstället. 

Under julen 2016 har vi öppet köp på juklappar t.o.m. 8 januari 2017.

Du kan välja att returnera på 2 sätt:
1. Antingen besöker du en butik med din vara och det kvitto du fick via mail när du genomförde ditt köp. Då betalar du inga avgifter för din retur och kan även byta din vara till något annat. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Det går bra att visa upp kvittot du fick via mail i en smartphone eller surfplatta om du inte har möjlighet att skriva ut kvittot.

Har du betalat med faktura får du kontanter i butiken och måste  betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Våra butiker har ingen koppling till Klarnas system. 

2. Eller så skickar du tillbaka din retur till vårt lager. Då är returfrakten 45 kr.

I ditt paket finns en följesedel, returadresslapp samt en retursedel som ska användas vid retur och reklamation.
På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Den förbetalda returadresslappen fästs på utsidan av din retur. Lämna sedan in ditt paket hos närmaste postombud. Vid reklamation till vårt lager ber vi er att kontakta kundservice för att få bästa service på ärendet. Det är alltid fri returfrakt vid reklamation

Du är alltid välkommen att kontakta vår Kundservice.