Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Köpvillkor

Följande allmänna köpvillkor (”Villkor”) gäller vid beställning av varor via www.polarnopyret.se (”Webbplatsen”). Polarn O. Pyret AB (”Polarn O. Pyret” eller ”vi”) har adress Drottninggatan 33 4TR, 111 31 Stockholm, Sverige; telefonnummer +46 (0)8 410 522 10; organisationsnummer: 556235-7383; momsregistreringsnummer: SE556235738301.

 

INNEHÅLLSFÖRTECKNING 

1. ALLMÄNT

2. BETALNING

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE/KVITTO

4. BESTÄLLNING OCH LEVERANSER

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

6. REKLAMATION

7. RESERVATION

8. ANSVARSBEFRIELSE

 

1. ALLMÄNT

Polarn O. Pyret är den säljande parten och erbjuder produkter inom barnmode. Som kund kan du välja att handla i våra butiker eller beställa hem varor via Webbplatsen. Beställningar genomförda på Webbplatsen kan levereras till ett utlämningsställe eller valfri butik i Sverige.

Genom att slutföra din beställning på denna Webbplats godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Polarn O. Pyret förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa Villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

 

2. BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du våra Villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera över tid. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:
1. Faktura
2. Delbetalning
3. Kortbetalning
4. Direktbetalning

 

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE / KVITTO

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice.

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse till den mailadress du angav vid beställningen, leveransbekräftelsen gäller som kvitto på ditt köp. Du kommer alltså inte få ett separat kvitto skickat till dig. Var noga med att spara leveransbekräftelsen/kvittot.

 

4. BESTÄLLNING, FRAKT OCH LEVERANSER

Från denna Webbplatsen levererar vi endast din beställning inom Sverige, för beställning till annat land gå till Polarnopyret.com
Leveransen sker till någon av våra fysiska butiker runt om i landet eller i enlighet med valt alternativ i kassan (ombud eller hemleverans). För att en beställning ska kunna genomföras och anses giltig måste den uppgå till ett totalvärde om minst 1 SEK (efter avdrag för rabatter).

 

4.1 Frakt

I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummer ordern skall levereras till.
Kostnad för frakt samt leveranstid presenteras i kassan vid respektive tillgängligt leveransalternativ.
Om din varukorg har ett varuvärde över 300kr efter rabatter eller om du är POP+ VIP medlem finns alltid minst ett alternativ med fri frakt. Hämta i butik har alltid fri frakt, dessa order samlevereras med vår butikspåfyllnad och tar därför normalt någon dag extra jämfört med övriga fraktalternativ.

I din leveransbekräftelse finns en spårningslänk vilken kan användas för att söka efter paketet på transportörens hemsida, du kan också ladda hem Appen "Mina Paket", där kan du spåra paket från oss och från hundratals andra e-handlare i en och samma app. Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet. Hämta i butik saknar möjlighet till spårning.

Upphämtning av paket hos ombud sker i enlighet med vald speditörs villkor, normalt uppger man försändelse ID samt uppvisar legitimation för att hämta ut ett paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället.

Polarn O. Pyret ansvarar inte för paket som via kunds godkännande lämnats utanför dörren eller i brevlåda. Exempel på detta är budleveranser där kund aktivt valt att paketet skall lämnas utanför dörren eller varubrevsleveranser, t.ex. MTD. Vid eventuell stöld eller vid borttappat paket är det kunden själv som har ansvaret.

 

Mina paket

 

4.2 Hämta i butik

Vid leveranssättet ”Hämta i butik” levereras beställningen utan kostnad till valfri butik i Sverige.
Dessa order samlevereras med vår butikspåfyllnad. Leveranstiden kan variera beroende på var i landet butiken finns, det beror på att butikerna inte får leveranser från vårt lager varje dag. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom fyra (4) till sex (6) arbetsdagar.

Du får avisering till din angivna mailadress när din beställning finns att hämta i butiken. Vid upphämtning av paket krävs att du uppvisar giltig legitimation. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

 

4.3 Försening och delleverans

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över.

Polarn O. Pyret tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.

 

4.4 Outlöst paket

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar i butiken eller hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Polarn O. Pyret rätten att debitera dig 175 SEK för returfrakt och hanteringskostnader.

 

4.5 Priser

Vid beställning via Webbplatsen är det Webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på Webbplatsen anges i SEK och inkluderar gällande moms, vilket i dagsläget är 25%. Fraktavgift kan tillkomma på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.

 

4.6 Åldersgräns

Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.


5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den. 

Hos oss på Polarn O. Pyret har du full retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar. Varor ska vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur, men vill du ändå göra det kan du skriva ut den här.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:
(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd); eller
(2) varor som har en bruten försegling eller plombering (exempelvis underkläder)

 

5.1 Retur i butik

Du har alltid möjlighet att returnera varor köpta på Webbplatsen i våra fysiska butiker.
Ta med din vara och det kvitto du fick till din mailadress när du genomförde ditt köp till någon av våra butiker. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan. 

Retur i butik gäller inte för Outletprodukter som är exklusiv för e-butiken. Vill du returnera plagg från Outleten skickar du tillbaka det till vårt lager. 

 

 

5.2 Retur till lager

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager är returavgiften 45 SEK, för POP+VIP utgår ingen returavgift. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Polarn O. Pyrets lager.

Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Spara inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

 

5.3 Återbetalning

Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken, är ditt valda betalsätt faktura måste du själv betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Våra butiker har ingen koppling till Klarnas system.

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift.

Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på  www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

 

6. REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har fått en felaktig eller defekt vara, gäller också vid transportskador, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt. Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:

(1) Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och det kvitto du fick till din mailadress när du genomförde ditt köp. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto.  

(2) Vid reklamation till vårt lager ber vi dig att kontakta kundservice för att få bästa service i ärendet. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Polarn O. Pyret förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når här

 

7. RESERVATION

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

 

8. ANSVARSBEFRIELSE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.