Vår historia
Vi tillverkar kläder som tål att älskas, tvättas och slitas, och som sedan kan ärvas vidare till nästa barn. Och nästa. Vi vill ha tre barn i varje plagg, minst!
När vi inledde vår resa var grundtanken att erbjuda snygga och praktiska kläder av hög kvalitet, en grund som vi står på än idag. Den klassiska randen, som blivit vårt signum, har funnits med oss länge. Men inte helt från början. Det fanns en tid före den. En tid då Polarn O. Pyret bara hette Pyret, och det inte enbart såldes barnkläder i butiken, utan också kondomer.
1909 – Allt började med en tobaksbutik
År 1909 stod 30-åriga Nils Adamsson i en något ovanlig tobaksbutik i Falköping. Han sålde nämligen inte bara cigaretter och cigarrer – han sålde även kondomer. Detta var högst kontroversiellt under denna tid, då det nästan inte gick att köpa kondomer annat än hos barberare. Det var alltså en tydlig klassfråga vilka som hade möjlighet att köpa det och inte. Nils var driven och trots att det året därpå kom en ny preventivlag som förbjöd spridning av information om preventivmedel, fortsatte han sin försäljning.
Nils mötte Karin och Pyret blev till
När Nils några år senare gifte sig med Karin, hade han inte bara hittat sitt livs kärlek, utan en partner som brann lika starkt för föräldrarnas fria val. Tillsammans startade de en butikskedja i Stockholm, som förutom att sälja medicinska artiklar, handsydda babykläder och blöjor även hade särskilt tillstånd att sälja kondomer – enligt Nils och Karin hängde allt detta nämligen ihop. De var båda starkt berörda av att se hur många barn som for illa och som inte hade möjlighet att bo kvar hemma hos sina föräldrar, och såg det som sitt kall att ge föräldrar ett fritt val. Något som kondomer var nyckeln till. Och trots att de genom åren dömdes under preventivlagen för sitt engagemang, gav de sig inte.
1939 – Butikernas uppdelning
Butikerna var av praktiska skäl uppdelade i två avdelningar som avgränsades av en blå och en orange dörr. Bakom den blåa dörren stod Nils och hjälpte kunder, främst män, att köpa medicinska artiklar och kondomer. Bakom den orangea dörren som ledde in till delen som kallades Pyret, stod Karin och hjälpte kunder, främst mödrar, som behövde införskaffa babykläder och blöjor. Uppdelningen av en blå och en orange dörr var för att män och kvinnor inte skulle känna sig obekväma med att köpa babykläder där kondomer såldes. Och vice versa.
Den blå dörren stängs och Pyret får en Polare
År 1974 började allt fler sälja kondomer, vilket gjorde att paret bestämde sig för att stänga den blåa dörren och i stället enbart fokusera på barnsortimentet bakom den orangea. I samband med detta lades namnet Polarn till som ett komplement till Pyret för att återspegla företagets växande sortiment, där nu även större storlekar för äldre barn erbjöds. Polarn skulle därmed nå även de äldre barnen och ses som en polare till de yngre pyrena. Polarn O. Pyret kvarstår som namn än i dag och förkortas oftast till PO.P.
PO.P Originals introduceras
Med fullt fokus på barnkläder tog saker och ting snabbt fart, och som en del i ett in-house-samarbete med Gunila Axén och Katarina af Klintberg, skapades under 70-talet något som kom att bli något alldeles speciellt: PO.P Originals – våra basplagg med klassiska ränder. De kom då i rött, blått och brunt. Ett medvetet färgval utifrån grundidén att barn skulle vara barn.
Kvalitet – vårt löfte då som nu
Från att enbart ha sålt babykläder och kondomer till att idag erbjuda ett stort utbud av barnkläder inom alla kategorier, har vi satt vårt varumärke såväl på den skandinaviska som den internationella världskartan. Våra främsta löften till kunden är precis desamma som från start: kvalitet, funktionalitet och hållbarhet. Barnkläder ska tålas att älskas, slitas och tvättas, och de ska hålla länge.
Tre barn i varje plagg, minst
PO.P Second Hand – tre barn i varje plagg, minst
För mer än 10 år sedan startade vi vår second hand-tjänst online, så att älskade PO.P-plagg kunde säljas vidare och ge glädje åt fler barn. Tjänsten blev snabbt populär och sedan dess har vi även öppnat upp för second hand i alla våra butiker, där du nu kan både lämna in begagnade plagg och köpa nygamla favoriter. Vårt mål är att ha tre barn i varje plagg, minst!
Lämna in begagnade PO.P-plagg i butik – få en värdecheck!
Älskade klassiker som lever kvar
Visste du att vi släppte vindfleecen redan under 1980-talet och att det var en supersuccé? Den blev snabbt älskad av såväl barn som vuxna och är än idag en av våra absoluta bästsäljare. Det var när klädproduktionen flyttades från Sverige till Kina, där vi började tillverka skaljackor med löstagbart foder till vuxna, som idén till den föddes. Vi ville producera funktionsplagg även för barn och tog då fram skaljackor med löstagbar innerjacka i fleece. Och från den utvecklades sedan vindfleecen – två plagg i ett!
Ränderna går aldrig ur
Våra klassiska PO.P Originals har som sagt varit med oss länge, och utgör inte bara en viktig del i vårt varumärke, utan har även blivit en stor del av vår identitet. Varje säsong tillkommer nya färger, samtidigt som våra klassiska ränder alltid finns kvar. Många känner igen oss genom våra ränder, med en design som blev en nutida klassiker redan när den gjorde entré på 1970-talet, och än idag förblir ett signum som vi är mycket stolta över.